Vanaf het moment dat bij een horecazaak aan komt lopen en het bedrijf binnenstapt totdat je een bier hebt besteld komen er ontzettend veel prikkels binnen. Alle zintuigen zijn aan het werk bij de eerste seconden/minuten van het bezoek. Je kijkt, ruikt, hoort, proeft en voelt en het mooie is dat je deze zintuigen als ober/kastelein/herbergier allemaal positief kan beïnvloeden. De eerste indruk is er een die je nooit meer over kan doen dus zorg er voor dat hij positief is. We nemen je mee in een bezoek aan een horecabedrijf;
Je komt aanlopen en ziet het bedrijf (en terras), stapt binnen bekijkt de inrichting, de kleuren, de medewerkers en een flink aantal mooi opgepoetste kranen op de bar. Het helpt als het personeel een biertraining heeft gehad, zo krijg je een bieradvies op maat! Het is druk of rustig, de muziek staat aan, je hoort geluiden van gast die plezier hebben en lachen. Geuren van koffie, bier, hout, brood, eten komen je tegemoet en het verlangen naar een lekker bier wordt alleen maar groter.
Bij het plaatsnemen voel je de stoel/kruk, de tafel is schoon/vies en je merkt dat de temperatuur aangenaam/onaangedaan is. Je pakt de menukaart waarop het assortiment en informatie over het bedrijf beschreven staan. Je hebt nog steeds niks besteld of geproefd maar wel besloten of de horecazaak aan de eerste verwachtingen voldoet die ze gecreëerd hebben door de website of de verhalen die je hebt gehoord. In onze biertraining komt ook het samenstellen van een bierkaart naar voren en hoe die het beste te presenteren aan de gast.
Wordt je met een glimlach welkom geheten in een gezellig drukke zaak dan zijn de eerste punten al binnen. De ober komt aan tafel, maakt oogcontact en vraagt waar je zin in hebt en niet een standaard riedel of de zin “wil je iets drinken” (de kans is zeer groot namelijk dat als iemand jouw bedrijf bezoekt hij/zij komt om iets te drinken. Er zijn zelfs horecazaken waar het verplicht is een consumptie te nemen). Met vakkennis, passie en een aantrekkelijke beschrijving geeft hij/zij je een passend advies over welke drank het beste past bij jouw wensen. Hier komt de training om de hoek kijken. Door een biertraining van bierbewustzijn.nl wordt je personeel getraind in het zo goed mogelijk luisteren naar de gast. Door een biertraining vergroten we het vocabulaire van de medewerkers, waardoor ze veel beter kunnen komen met een advies op maat. De medewerkers zijn zo ambassadeur van de biermerken die worden geserveerd. Hoe beter ze zijn getraind, hoe beter ze het merk vertegenwoordigen.
Je ziet dat de barman/vrouw het bier kundig schenkt/tapt en het wordt zo snel mogelijk uitgeserveerd met op een vilt met het logo naar je toe. Een welgemeend proost volgt en het “echte” proeven kan beginnen. Na de eerste slok bier proef je dat de ober goed naar je heeft geluisterd en je een bier heeft geadviseerd dat precies bij je stemming past. Nu komt het gevoel van gelukzaligheid als je daar in een mooie ambiance zit te genieten van je bier. Dan wordt het heel erg moeilijk om geen tweede te bestellen! Een taptraining zorgt voor beter getapte bieren en omzetstijging door het voorkomen van tapverlies.
Bovenstaande beschrijving laat zien hoe een horecabezoek kan verlopen en welke zintuigen ja allemaal aan het werk zet. Het feit dat je deze alinea leest geeft aan dat je een bovengemiddelde interesse hebt in bier en horeca en je bent vanaf nu voor altijd besmet met het horecavirus. Je zal de rest van je leven jouw zintuigen harder aan het werk zetten als je ergens wat eet of wat drinkt. Dat is een zegen want als de dingen goed voor elkaar zijn kan je daar enorm van genieten. Zijn de zaken niet goed voor elkaar stuur ons dan een mail want dan nemen we contact op om ze te trainen!