Een extra hoofdstuk over een zeer belangrijk onderwerp. Als horecamedewerker vinden wij dat je naast bierkennis ook er naar moet streven de bierbeleving van een gast zo optimaal mogelijk te maken binnen de kaders van wat mogelijk is, via een biertraining. Of je in een kantine werkt of een biercafé dat maakt niet uit want je kan overal een goede bierbeleving creëren. Je hoeft ook absoluut geen biersommelier te zijn om een goede bierbeleving te verzorgen voor gasten. Vaak is de wil om te leren en persoonlijke aandacht voor zowel product als gast al voldoende om een goede start te maken. Dit is waar een goede biertraining zeer veel kan opleveren.
Volgens het woordenboek is beleving “manier waarop je iets ervaart of interpreteert”
Beleving is dus lastig te vangen in een woord of in bepaalde regels omdat het voor iedereen anders is. Het is afhankelijk van waar iemand vandaan komt, welke ervaringen iemand reeds heeft gehad, wat zijn/haar verwachtingen zijn en wat voor behoeften hij/zij op dat moment heeft. De ene gast vind het belangrijk dat het bier perfect getapt wordt en de andere gast vind snelheid weer belangrijker dan de tapkwaliteit. De ene gast waardeert het enorm als het bier ijskoud uit de kraan komt en de ander kan dit als te koud bestempelen. Iemand uit Duitsland waardeert een mooie volle grote schuimkraag terwijl iemand uit Engeland juist geen schuim wil. Het is de kunst om te achterhalen wat gasten belangrijk vinden en daar op in te spelen.
Hierbij moet je als bedrijf een keuze maken. Serveer je de bieren naar origine van herkomst met de daarbij horende gebruiken of kies je bewust een andere weg. Welke weg je ook kiest zorg er voor dat je consistent bent in de manier van bierbeleving aanbieden (behalve als het consistent slecht is). Overleg eventueel met de gast over de manier van serveren om te kijken wat hij/zij als prettig ervaart. Service is te leren, met een goede biertraining optimaliseer jet het bier vocabulaire van je medewerkers, om nóg beter de wensen van je gasten te doorgronden.
Het is ook niet aan te duiden dat als je iets altijd op dezelfde manier doet (consistentie) de beleving automatisch goed is. Het is in veel gevallen juist de kunst om niet te doen wat je normaal doet en in te spelen op de wensen en behoeften van de gast en te komen op een op maat gemaakt bieradvies.
Een belangrijk iets is dat het totaalplaatje van bierbeleving moet kloppen. Als een barman een perfect glas bier tapt maar dit op een ongastvrije manier serveert is de bierbeleving negatief. Het is niet een ding wat de bierbeleving geweldig maakt het zijn meerdere factoren die belangrijk zijn. Een goed product en een goede service zijn goede graadmeters van beleving. Een taptraining zorgt voor beter getapte bieren en omzetstijging door het voorkomen van tapverlies en een biertraining zorgt voor vergroting van je biervocabulaire
Het doel is mensen een memorabele ervaring bieden die mensen onthouden en doorvertellen naar anderen. Dit doe je onder andere door verbinding maken met je gasten en te achterhalen wat de verwachtingen zijn. Het is een samenspel van hoe de verwachtingen van de gast en de uiteindelijke ervaring tot elkaar in verhouding staan.