Bier en commercie

Als we jouw taak als barman/vrouw of ober/bediening in een woord zouden moeten samenvatten dan is dat het woord verkopen. De hele dag door ben je hier mee bezig zonder dat veel mensen hier bij stil staan. Het is vaak eenvoudig omdat gasten onze horecazaak bezoeken met de intentie om iets te kopen (vaak is het zelfs verplicht) en simpelweg de bestelling van de gast naar tafel brengen of op de bar neerzetten is niet voldoende. Omdat het vak niet zo simpel is als de meeste mensen denken, is een goede training van horeca personeel essentieel, met name een biertraining.

Wij dagen je uit om verkopen meer als een spel te zien. Als je samen met de gast op zoek gaat naar het meest ideale drankje of etenswaar dat het best past bij de wensen dan wordt verkopen een erg leuk spel! Als je de gast ook echt het gevoel geeft dat je dit samen doet dan ben je in een positie waarin je erg veel kan sturen wat de gast neemt. Hierbij is het de kunst Mensen attent maken op een behoefte waarvan ze nog niet wisten dat ze die hadden en daarmee de gemiddelde besteding per gast verhogen. Een biertraining op het gebied van speciaalbier lijdt tot een beter bier advies op maat, waarbij de klant centraal staat.

Het verkoopgesprek is een moment waarin je de gast centraal stelt en je door vragen er achter moet zien te komen wat de gast wil kopen. Wij hebben hier een leuk spel voor bedacht genaamd welk bier ben ik. Hier zullen wij tijdens onze lessen meer over vertellen.

Het verkoopgesprek, kent een aantal fasen die we in onze biertraining bespreken.

  • Kennismaking en aftasten wat voor type gast het is
  • Gesprek over wensen en behoeften van de gast
  • Een advies vanuit de medewerker
  • De uiteindelijke bestelling
  • Serveren van de bestelling
  • Controle of de bestelling in de smaak valt en alvast een bodem leggen voor de vervolg bestelling

Tijdens het verblijf van een gast heb je verschillende verkoopmomenten die je optimaal moet benutten. Zorg er dan ook altijd voor dat je een actieve houding hebt naar gasten en geef ze de aandacht die ze graag willen hebben. Als een glas leeg is vraag je altijd aan de gast of hij/zij nog iets wil drinken, zo laat de zien dat je oog hebt voor de gast. Een biertraining helpt met het achterhalen waar je gast zijn in heeft ook helpt een taptraining met het maximaliseren van het rendement en met de kwaliteit van de bierbehandeling.

Je merkt zelf het beste welke verkooptechnieken je het beste liggen en bij je passen. Denk hierbij aan upselling en cross-selling en zorg er voor dat de investering in deze Bierambassadeur biertraining terug verdiend wordt. Je kan dit terug verdienen door nog meer bier te verkopen op een prettige wijze!

« Terug naar overzicht
Ondertussen al interesse gekregen?
Kom een opleiding doen!