Het onderstaande is afkomstig uit het curriculum van onze biertraining:
Als bier niet onder de juiste omstandigheden wordt bewaard dan kan dat de smaak aantasten. De meeste van je gasten zullen niet precies weten wat er aan de hand is, maar ze zullen wel proeven dat het bier niet smaakt zoals ze gewend zijn. Dit is een van de belangrijkste aspecten van onze biertraining.
Er kunnen veel problemen optreden tijdens het brouwen of bij de opslag van bier die kunnen zorgen voor afwijkend/fout bier. Een aantal afwijkingen kan worden voorkomen door de partij die het bier aan de eindgebruiker verkoopt, of dat nu een kleinhandelaar of café, bar en restaurant is. Het is absoluut noodzakelijk dat zij die het assortiment, de kelder of de bar beheren weten hoe deze fouten moeten voorkomen en vaststellen. Zonder biertraining gaat dit makkelijk aan je voorbij.
Oxidatie: Zuurstof is de grootste vijand van bier, en geen enkel flesje/blikje is compleet luchtdicht. Na langere tijd komt een minieme hoeveelheid zuurstof binnen en gaat het bier smaken naar karton of mais uit blik.
Licht-Infectie: Door Uv-stralen uit het zon/kunst licht wordt de hopsmaak aangetast en gaat het bier naar wiet ruiken/proeven. Dit is de reden dat kratjes uit de supermarkt zo’n kartonnen vel over de flesjes heen hebben. Dit is de reden dat bier uit blik eigenlijk het beste is, aangezien het geen licht door laat. Bruin glas is daarna het best met 98% van de uv-stralen en groene flesjes zijn eigenlijk helemaal niet goed, met 20%.
Infectie: Onder sommige omstandigheden kan het bier geïnfecteerd raken. De boosdoeners zijn dan vaak de bacteriën die we in hoofdstuk 3 hebben leren kennen, die met name boterige en azijnachtige smaken produceren. We spreken van een infectie als de smaken niet in het bier horen, maar vooral ook wanneer deze smaken teveel overheersen.
Niet elke gast zal het direct herkennen dat het bier dat je ze voorzet niet goed is. Daar moet je ze tegen beschermen. In de biertraining van Bierbewustzijn leer je de fouten in bieren herkennen, zodat je dit kunt voorkomen. Een gelukkige gast leidt tot meer tevredenheid, meer fooi én meer omzet.